Skip to main content

Målgruppeanalyse – find de rigtige mennesker med de rigtige teknikker

Når man er med til at drive en virksomhed og skal tage beslutninger for de produkter og ydelser, som man gerne vil udbyde til kunder, så er det selvfølgelig rigtigt vigtigt at finde ud af, hvem disse kunder er. Og vi har selvfølgelig alle hørt historierne om firmaer, der sælger produkter til en målgruppe uden egentligt at vide meget mere om denne gruppe, end deres primære køn og et interval for alderen, som medlemmerne af denne gruppe befinder sig i. Dette er dog kun en god ramme for, hvem det er, som man rent faktisk prøver at sælge til, og derfor kan det betale sig at være detaljeorienteret. Dette bliver du nemmest med en målgruppeanalyse!           Du kender selvfølgelig til konceptet om målgrupper og ved godt, at en målgruppe er den gruppe af mennesker med bestemte karakteristikker, som du prøver at ramme med din markedsføring, og som du gerne vil have køber dine produkter og ydelser. Men en målgruppeanalyse er med til at give dig et meget dybt indblik i denne gruppe. Ofte kan man have en meget begrænset idé om, hvem ens målgruppe egentligt er. Måske ved du, at den primært består af et bestemt køn, og at de måske kommer fra en bestemt landsdel. Dette er dog ikke altid særligt sigende, og derfor er en målgruppe analyse med til at hjælpe din forretning til at udvikle markedsføringsstrategier til de rigtige mennesker, så I kan øge jeres fortjeneste.

Med en målgruppeanalyse kommer mange vigtige informationer

Hvis du gerne vil kunne markedsføre korrekt til en bestemt gruppe af mennesker, så er det nødvendigt at forstå, hvilke tendenser, som de er en del af, og hvilke aktiviteter, som de bruger deres tid på. Her kan en målgruppeanalyse være helt fantastisk – de tager oftest udgangspunkt i tal fra Gallups Index DK, som hvert år indeholder tusindvis af interviews. Her kommer en dybdegående forståelse af det danske folk, og hermed kommer muligheden for at krydsreferere blandt disse mennesker og se, hvor de overlapper. Hermed kan du finde lige præcis den målgruppe, som passer bedst til jeres muligheder både i forhold til mulige markedsføringsstrategier, men også videre udvikling af virksomheden.

Målgruppeanalyse

Har du nogensinde tænkt, at det kunne være rigtigt dejligt at have muligheden for at forstå, hvilke forskellige vaner i medieforbrug, som kan findes i den gruppe af mennesker, som I har sat jeres fokus på? Det kan du med en målgruppeanalyse! Her kan du for eksempel få muligheden for at reklamere på den korrekte måde i bestemte lokalområder og til bestemte sociale klasser på samme tid. Dette gør det meget lettere at få en klar idé om, hvad I kan gøre for bedre at sælge produkter, og samtidig rent faktisk få et endnu bedre offentligt ry. Målgruppeanalysen er med til at lade dig og dine medarbejdere forstå, hvorvidt forskellige grupper af mennesker har en præference for katte eller hunde, eller hvorvidt de helst vil på charterferie eller i sommerhus. Lyder det som ligegyldig information? Det kan det godt lyde som, men det giver jer meget mere data at udvikle ud fra.

Please follow and like us: